אילוף כלבים- איך זה עובד?

אילוף כלבים יכול להיות תחביב נחמד ודרך לשפר את ההתנהגות של הכלב שלך, אבל הוא יכול להיות הרבה יותר מזה. עולם אילוף הכלבים מציע אפשרויות מקצועיות, והוא דורש לימוד והבנה. במאמר הזה ננסה להסביר על העקרונות שמאחורי אילוף כלבים

איך עובד אילוף כלבים ועל מה הוא מבוסס?

אילוף כלבים הוא התחום שעוסק בניתוח, ושינוי ההתנהגות של כלבים, לפי רצונו של המאלף. ההנחות שעומדות מאחורי אילוף כלבים הן שההתנהגות של הכלב היא רצונית, וניתן לשנות אותה או להשפיע עליה בעזרת תמריצים וחיזוקים מסוגים שונים.

לכן, אילוף כלבים דורש הבנה של תכונות הכלב הבסיסיות, ויישום של מודל לשינוי התנהגות.

תכונות הכלב הבסיסיות

את תכונות הכלב ניתן לחלק לשלוש תכונות מרכזיות, שנקראות בשפה המקצועית "דחפים":

  1. הישרדות – ההישרדות של הכלב קשורה קודם כל להישרדות הבסיסית והטבעית, עצם היותו חי, אבל גם להשתייכות שלו לקבוצה כלבים (להקה), ולמעמד שלו בתוכה
  2. דאגה ללהקה – הכלב נולד עם דחף לשמור לא רק על עצמו, אלא עם על הלהקה שהוא משתייך אליה
  3. ציד – ציד משמש את הכלב גם למציאת מזון, אבל גם להגנה מפני תוקפים.

בעזרת מודלים של התניה, ניתן לעשות שימוש בתכונות הכלב על מנת לשנות את התנהגותו.

 

אילו שיטות אימון פופולאריות?

התניה על ידי פרסים

האילוף מתבצע בעזרת התניה, כלומר בעזרת קישור בין פעולות הכלב לבין התוצאות שמתרחשות לו. ישנן שתי גישות מרכזיות ביחס לסוג ההתניה המועדף:

  • התניה חיובית – התניה חיובית היא דרך אילוף שמנסה להעניק תמריצים לכלב להתנהג כפי שהיינו רוצים, בעזרת הענקת פרסים בעקבות התנהגות רצויה. אם למשל אתה מעוניין ללמד את הכלב לשבת לאחר שהוא שומע את הפקודה: "שב", הרעיון הוא שבכל פעם שהכלב ישב לאחר שאמרת "שב", עליך לתת לו פרס, למשל חטיף או ליטוף נעים, ובכך לגרום לו לחזור על פעולת הישיבה גם בפעם הבאה שהוא ישמע את הפקודה "שב".

חשוב להקפיד ולתת את התמריץ החיובי לכלב רק אם הוא יושב לאחר הישמע הפקודה. נזכור שהמטרה היא לקשר בין הפקודה שלנו לבין הפעולה של הכלב, ואת הקשר הזה אנחנו רוצים לחזק בעזרת הפרס.

  • התניה שלילית – התניה שלילית דומה בעקרונותיה להתניה החיובית, אך במקום לתמרץ את הכלב לעשות משהו מסוים בעזרת פרסים, התניה שלילית מנסה לגרום לכלב להימנע מפעולות מסוימות בעזרת תמריצים. למשל, אם אני רוצה לאלף את הכלב שלי לא לנבוח על מחלק הדואר, אז בכל פעם שמחלק הדואר יגיע והכלב לא ינבח עליו, אתן לו פרס.

חיזוקים שליליים וענישה

סוג שונה של התניה מתבצע בעזרת עונשים ולא בעזרת פרסים. חשוב לשים לב שעונשים לא מוכרחים להיות פוגעים או אלימים, וניתן גם להשתמש בעונשים כמו היחס לכלב, מידת החום שמביעים כלפיו, ועוד.

מאיזה שיטות אימון להימנע?

שיטות אילוף שעושות שימוש באלימות, כמו שוק חשמלי או משיכות חזקות בקולר, לא מומלצות. מבחינה מחקרית לא הוכח ששיטות כאלה עדיפות על שיטות שמשתמשות בפרסים ובתמריצים חיוביים, ומבחינה אתית וחינוכית, בודאי אם מדובר על כלב שנמצא בבית ובמובן מסוים הוא חלק מהמשפחה, מאוד לא מומלץ לנהוג כלפיו באלימות.

שיטות אילוף כלבים


טיפים של אלופים לאילוף

  • להתחיל מוקדם – ככל שמתחילים באילוף הכלב בשלב מוקדם יותר, התהליך יהיה פשוט יותר, מהיר יותר ויעיל יותר. אל תחכו!
  • השתמשו בתמריצים מבחינים – ככל שהסיטואציות שבהן תתנו פרסים לכלב יהיו ממוקדות יותר, הכלב יצליח ללמוד בצורה טובה יותר מהי ההתנהגות שמצופה ממנו. "להתנהג יפה" היא לא מטרה מוגדרת, נסו להגדיר פעולה ספציפית שאם הכלב מבצע אותה הוא זוכה לפרס, כמו למשל פעולה הישיבה כתגובה לפקודה "שב".
  • היו סבלניים – כל למידה, אנושית וכלבית, לוקחת זמן. אל תוותרו באמצע, תמשיכו לתרגל
  • הקטינו לאט לאט את המינונים של התמריצים – למשל, בהתחלה תנו לכלב פרס בכל פעם שהוא יושב בתגובה לפקודה "שב", אך ככל שהזמן יעבור, צמצמו את מתן הפרס, עד שהכלב יבצע את הפעולה גם בלי לקבל פרס לאחר מכן
  • היעזרו באנשי מקצוע – אילוף כלבים בצורה מקצועית הוא דבר מסובך שדורש מומחיות. היעזרו במי שזה תחום ההתמחות שלו
  • האמינו בכלב שלכם

מה יש לבובה של כלב להציע לי?

בובה של כלב יכולים לעזור לכם לאלף את הכלב שלכם, בצורה מקצועית ואוהבת. יש לנו מגוון רחב מאוד של תכניות אילוף מותאמות אישית שמגיעות עד בית הלקוח, פנסיון ביתי ועוד. לפרטים נוספים צרו קשר באתר.

רוצים ראש שקט ופינוק אמיתי לכלב?

השאירו פרטים ונחזור אליכם ממש בקרוב

רוצים לקבל פגישת אבחון

במתנה?
בפגישת האבחון נתאים לכלבכם תכנית אילוף ייחודית ואטרקטיבית אשר מותאמת לו
לקבלת ההטבה לחצו