מהם טעויות האילוף הנפוצות ביותר ואיך מתקנים אותם?

כלבים הם חבריהם הטובים ביותר של האדם, ומשפחות רבות – בישראל ובכלל – מאמצות לקרבן כלבים שהופכים לבני משפחה של ממש. יחד עם זאת, כלבים הינם חיות שיש להרגיל לחיים הביתיים. ישנם כאלו שחושבים כי מדובר במשימה די פשוטה, אולם אין כך הדבר. אנשים רבים טועים בניסיונם לאלף את כלביהם.

טכניקות נפוצות לאילוף כלבים

אחת הטכניקות המרכזיות לשם אילוף כלבים לחיים ביתיים היא שיטה המתמקדת בנטייה הטבעית של הכלב להיות חלק מלהקה, שבה ישנה היררכיה ברורה וטבעית בין חבריה. שיטה זו, הנקראת שיטת פרט אלפא ודומיננטיות, מעניקה לבעלים של הכלב את מעמד האלפא במערכת היחסים בין השניים, על מנת לבסס את הציות של הכלב כלפיו. במסגרת שיטה זו מושם דגש רב על היעדר השוויון בין הכלב לבעליו, כך שהכלב לא רשאי לטפס על רהיטים בבית או על המיטה של בעליו וכן יידרש להמתין למזון או ליציאה לסיבוב מחוץ לבית.

מדובר בטכניקה די מיושנת שסופגת ביקורות רבות. בין היתר נטען כי הנחת הבסיס של השיטה ביחס לטבעו המנטלי של הכלב שגויה, ובנוסף כי היחס הנוקשה שהשיטה מעודדת מייצרת יחסים שבבסיסם עומד פחד ותסכול ולא אהבה ורכות, מה שעלול להביא לפרצי התנהגויות אגרסיביות ולא נעימות של הכלב כלפי הסביבה.

שיטה פופולרית אחרת לאילוף כלבים היא שיטה הפוכה ביסודה – שיטת החיזוק החיובי. הנחת היסוד בשיטה זו היא כי כלבים יחזרו על התנהגויות טובות במידה ויתוגמלו עליה בפרסים – חטיף, צעצוע חדש, טיול בחצר וכדומה. שיטה זו מייצרת יחסים חמימים יותר עם הכלב, אולם היא דורשת סבלנות רבה, התמדה ואחידות. כלומר, במידה ונוקטים בשיטה זו, כלל בני הבית נדרשים לתגמל את הכלב על אותן התנהגויות חיוביות ולהשתמש באותן הפקודות על מנת שלא לבלבל את הכלב ולאפשר לו ללמוד את הדרישות של בעליו.

החיסרון בשיטה זו הוא ההתעלמות מהתנהגות לא טובה. הגם שהיא לא מתגמלת התנהגויות שכאלו, היא גם לא מגנה אותן ולכן הכלב עשוי לחזור עליהן – הן בבית והן בציבור. משכך, נדרשת סבלנות והתמדה רבה גם בניסיון לתקן התנהגויות לא רצויות.

אילוף כלבי פיטבול

טעויות נפוצות באילוף כלבים

רבים מהאנשים שלוקחים על עצמם את מטלת האילוף, ולא אוצלים אותה על מאלף מקצועי, נוטים ללקות בחוסר עקביות בעת תקופת האילוף. בני המשפחה לא מקפידים על מתן אותן הפקודות, מעניקים פרסים שונים על התנהגויות חיוביות וחיזוקים שליליים שונים על התנהגויות שליליות, מה שמבלבל את הכלב ולא מאפשר לו להתרגל ולהבין את רצון הבעלים. למשל, אם בן משפחה אחד מאפשר לכלב לעלות על הספה או על המיטה שלו, והאחר לא, הכלב לא יבין מדוע ומתי התנהגות שכזו מותרת או אסורה.

טעות נוספת היא חוסר סבלנות. כאמור, המפתח להצלחה באילוף הכלב הוא מתן זמן לכלב להפנים את ההתנהגויות הרצויות. אולם לרוב, אנשים מצפים מכלביהם להתרגל ולהבין אותן במהירות רבה, יותר ממה שהכלב מסוגל לו. לכן, חשוב להקפיד על התאמת האילוף לקצב של הכלב, על מנת למנוע תסכול ולהטמיע את התהליך בצורה הטובה ביותר.

בנוסף, טעות שקל מאוד לבצע היא מתן שוחד במקום פרס. לעתים, כאשר הכלב ממאן להקשיב או כשחוסר הסבלנות משתלט, אנשים מתפתים להשתמש בחטיפים/צעצועים כאמצעי לשידול הכלב לבצע התנהגות מסוימת, במקום כתגמול לאחר מעשה טוב. כדי להימנע ממצב בו הכלב מקשיב לנו רק לאחר מתן שוחד שכזה, כדאי להגביל את השימוש בכך לשלבים מוקדמים מאוד בתהליך האילוף ורק כדי שהכלב יבין מה הוא מתבקש לעשות.

עוד טעות נפוצה מאוד היא נקיטה באגרסיביות בתהליך האילוף. חשוב להבין כי הניסיון לאלף כלב, בין אם הוא כלב אגרסיבי מטבעו ובטח ובטח אם הוא כלב עדין יותר, לא צריך להיות אגרסיבי אלא סבלני ואסרטיבי. נקיטה בתוקפנות כלפי הכלב כאשר הוא לא מציית לפקודה כלשהי או מבצע התנהגות לא רצויה, לרוב משיגה את התוצאה ההפוכה מאילוף הכלב ולכן חשוב מאוד להקפיד על הענקת חיזוקים על התנהגות טובה במקום על ענישה בעת ביצוע פעולות שגויות.

אנחנו בבובה של כלב מציעים קורס אילוף כלבים בשתי מתכונות – אילוף קבוצתי או אילוף אישי בבית הלקוח. לפרטים נוספים על שיטות האילוף השונות, קראו באתר שלנו או צרו קשר בטלפון – 08-9119588

רוצים ראש שקט ופינוק אמיתי לכלב?

השאירו פרטים ונחזור אליכם ממש בקרוב

רוצים לקבל פגישת אבחון

במתנה?
בפגישת האבחון נתאים לכלבכם תכנית אילוף ייחודית ואטרקטיבית אשר מותאמת לו
לקבלת ההטבה לחצו